Få styr på julen kalorier. Nyd julens fristelser og begræns vægtstigning




Juleaften varer længe og koster mange kalorier. Alene småkagerne, chokoladen, lakridserne og risalamande sender dig ud på en mindst tre timer lang gåtur juleaften, hvis dit kalorieregnskab skal gå op. Og hvad så med alt det andet ?

Julensfristelser starter for mange allerede i november og forsætter ind i januar indtil juleresterne er spist. Og vægten stiger hver år og hvert år står den på kur i januar. Kender du følelsen? 
Hvert år er du bare så træt af at du gjorde det igen.
Læs og se, hvad hver enkelt ingrediens koster af gåtur i moderat tempo, løb eller hårdt arbejde med sneskovlen. Når du har spist 9000 kalorier for meget tager du 1 kg på. Spiser du 18 000 kalorier for meget tager du 2 kg på. Behøver jeg nævne mere?

Er du en af dem der let kan tage på i julen?? så se med her, der er jo en grund til det!.
https://drive.google.com/open?id=1lcdfXCkQ3Hp_T9FGsxJFsSspOd_mW-xt

Her får du 7 gode råd til, hvordan du kan ændre dine vaner ved julebordet og på den måde undgå, at julens fristelser bliver til flæsk på sidebenene.



1.      Nyd maden og undgå at tage på i julen.
Det store julebord er for de fleste en stor fristelse, man bare ikke kan vente på at dykke ned i. Hvis du vil komme igennem december måned uden at skulle bekymre dig om en slankekur i januar, er det vigtigt at kunne skelne mellem, hvad du har lyst til, og hvad du rent faktisk nyder.

2.      Maven bliver mæt før øjet
Det er vigtigt at lære at nyde maden. Hvis man i højere grad er fokuseret på smagen af det, man putter i munden, så vil man på et tidspunkt opdage, at nydelsen aftager, og så indser man, at det ikke kan betale sig at spise videre. 
Det er vigtigt at skelne mellem lyst til at spise og at nyde det, du spiser. Lysten er forventningen om, at noget vil give nydelse. Den kommer før nydelsen, og man skal huske ikke at lade den overskygge, hvornår du er færdig med at nyde.

3.      Tag mindre mad
Prøv at putte lidt mindre på din tallerken, når du tager fra bordets lækkerier. Tænk på de små portioner, man får rundt om på landets gourmet-restauranter. Portionsstørrelsen er med til at påvirke hjernen, så har man i højere grad er tilbøjelighed til at nyde maden mere, når mængden af mad ikke er så stor. Især i julen kan det være en god idé, da tallerknerne ofte bugner af mad.

4.      Vær social ved bordet
Vær deltagende i det sociale nærvær omkring julebordet, og lad være med at spise imens. Vi kan kun koncentrere os om én ting af gangen, og hvis du spiser samtidig med, at du taler eller lytter, spiser du ubevidst unødvendigt meget, og du er ikke i samme grad fokuseret på at nyde den gode mad, og sige stop, når du ikke nyder den længere. 

5.      Vælg kvalitet over kvantitet
Gå efter kvalitet frem for kvalitet, og gå efter det, der vil give dig den største nydelse. Man skal tillade sig selv at være kræsen, så man ikke bare putter hvad som helst i munden, men kun spiser det, man nyder allermest. Køb en god vin eller en god chokolade, og så sørg for virkelig at nyde smagen af god kvalitet.

6.      Find en motionsform, du nyder
Sørg for at bevæge dig, men lad være med at regne på, hvor mange kilometer, du skal løbe for at kunne spise et stykke flæskesteg. I stedet bør du fokusere på, hvilken form for motion, der giver dig en god følelse. Det kan være alt fra fitness, en gåtur til at rive blade i haven, eller skovle sne, på den måde er man mere tilbøjelig til at komme ud og få lidt gang i kroppen.

7.      Spis, hvad du vil
Tillad dig selv at spise det, du finder allermest nydelse ved. Prøv så virkelig at nyde igennem, og stop med at spise, når du ikke længere har følelse af nydelse. Træk gerne den gode vane med ind i det nye år. Hvis du bliver bevidst om at nyde maden, og stoppe, når du ikke føler nydelse mere, så kan det være, du slet ikke behøver at gå på slankekur i januar eller i resten af året for den sags skyld.

Tænk i alternativer
Det kan være en god idé at tænke på alternativt juleknas, så man ikke ender med fingrene i konfektskålen, hver gang man skal hygge sig i december. Der findes faktisk en del ting, der hører julen til, og som rent faktisk er sunde at spise. Dadler, figner, klementiner, appelsiner og nødder er sunde alternativer til brunkager og konfekt, og nogle gange, er det måske også i højere grad, det man har lyst til. Igen skal man prøv at føle efter, hvad man vil finde mest nydelse ved.

*********************************************************************************

Hvad er 100 kalorier?
Indimellem skal der være plads til at ”snolde lidt”, så det bliver lettere at få den almindelige hverdag til at fungere.
Herunder kan du se, hvad der svarer til 100 kalorier. Dette er en mængde, som ikke ødelægger vægttabet, hvis du altså nøjes med den.
Vægttab handler om underskud af kalorier. Et fornuftigt indtag af kalorier under vægttab vil for de fleste ligge på 1.200 – 1.800 kalorier om dagen. Vælg selv - hvordan du vil bruge dine kalorier!

2 æbler. De fås i alle farver og størrelser og ved at spise æbler rækker kalorieregnskabet langt. 


15 g flødechokolade med nødder/25 g flødeboller – ca. 2 stk. af de små. Hvis chokoladetrangen presser sig på kan 2 flødeboller eller en række plade chokolade være løsningen, men mådehold er en nødvendighed, hvis kalorieregnskabet skal gå op. 


20 g flæskesvær. Hvis det er salt og knas, du har brug for, så kan 20 g flæskesvær være svaret på din ønsker. Men husk på, at i 20 g flæskesvær er 8 g fedt. 


15 g peanuts. Peanuts er som bekendt jordnødder ristet i olie. Du skal derfor tænke på, at de gode olier fra nødderne også er lig med store mængder vegetabilsk olie. 


50 g tørrede abrikoser. Her er endnu et alternativ til det traditionelle slik. 50 g tørrede abrikoser indeholder blandt andet 4,6 g fibre og er rige på kalium og er således gavnligt i små mængder. 


60 g vingummi. Er du mere til vingummi, kan du for 100 kalorier spise 60 g vingummi, det vil sige ca. 15 stk.


330 g gulerødder. Har du brug for noget at gnave i kan du få styret din lyst med 100 g

Husk at drikke vand. Ingen kalorier og så fylder det godt i maven.

Følg med her på bloggen. I næste uge deler jeg mine opskrifter på fedtfattig julemad. 

Kærlig hilsen 
Birthe



Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Så skete det - Min helt nye blog er oppe at kører

Fedtfattige juleopskrifter - Fra tung til sund julemad med kalorieberegning.

Laver du disse vægttabsbrølere