HIT MED D-VITAMINER- D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det dannes i huden ved udsættelse for sollys, men findes også i fødevarer som æg, fed fisk og ost.




TRÆTHED – DÅRLIGT HUMØR!  MÅSKE MANGLER DU D-VITAMIN
Tænderklaprende kulde og korte, mørke dage får niveauet af D-vitamin i blodet til at styrtdykke. Det vigtige vitamin får vi nemlig først og fremmest fra solen. D-vitamin er nødvendigt for, at du kan optage kalk og dermed holde dine knogler og tænder sunde, men det spiller også en rolle for både muskler og immunforsvar.  Du bliver hvad du optager ikke hvad du spiser. D-vitamin har også vist sig at have en gavnlig effekt på vores psykiske velvære i form af energi og humør. Et optimalt indtag af D-vitamin kan formindske tendensen til vinterdepression og træthed, som de fleste af os kender alt for godt til i de mørke måneder.

DERFOR KAN DU IKKE UNDVÆRE D-VITAMIN
Solen er den største kilde til D-vitamin, og da kun få fødevarer indeholder D-vitamin, kan det være svært at få nok i den solfattige vinter. D-vitamin er vigtig for vores helbred. Lav D-vitamin status kan øge risikoen for sygdomme som ostepoporose, forhøjet blodtryk, diabetes, sklerose og kræftformer som tarmkræft. Bidrager desuden til at vedligeholde normal muskelfunktion og normale knogler. Vitamin D bidrager til normal optagelse/udnyttelse af Calcium. Uden magnesium aflejres calcium I vævet I stedet for knogler. Derfor bør de tages sammen

HVORDAN FÅR JEG D-VITAMIN?
D-vitamin er ikke et vitamin som andre vitaminer. Det er djævelsk svært at få nok af især i vinterhalvåret, fordi den altdominerende D-vitaminkilde er solen, og fordi kun en lille og eksklusiv del af fødevarerne indeholder D-vitamin. Samtidig er D-vitamin et uomgængeligt vigtigt vitamin, og forskere bliver i stigende grad opmærksomme på, hvor betydningsfuldt det er.

SVÆR AT SPISE SIG TIL
D-vitamin er svært at spise sig til. D-vitamin er et fedtopløseligt vitamin. Det findes, i modsætning til andre vitaminer i ganske få fødevarer, for eksempel i fede fisk, som fx laks, sild og makrel, torskelever og torskelevertran. Derudover findes der D-vitamin i begrænset mængde i kød, mælk, ost og æg, men stort set ikke i planter. Om vinteren er det derfor ekstra vigtigt at spise mad, der indeholder meget D-vitamin.
Solen er uden konkurrence den bedste kilde til D-vitamin.

HVORDAN MÆRKER JEG, AT JEG MANGLER D-VITAMIN?
Mange af os mangler D-vitamin, men det er ikke noget, vi umiddelbart mærker. Det fedtopløselige vitamin ophobes i kroppen og kan blive der i lang tid. Derfor varer det også længe, inden mangelsymptomerne viser sig, men selv om D-vitaminmangel ikke umiddelbart mærkes hos de fleste af os, har over halvdelen af danskerne for lavt indhold af D-vitamin i kroppen i vinterhalvåret. Det kan have en potentiel effekt på immunforsvaret og kan blandt andet give en følelse af træthed, men det er ikke en diagnose, du selv kan stille. Kun en blodprøve hos lægen kan vise, om manglende D-vitamin kan forklare vintertrætheden eller et svækket immunforsvar.

HVOR MEGET SOL ER NOK?
Kosttilskud af D-vitamin kan hjælpe os til at få nok, men som med alle andre vitaminer eller mineraler, er tilskud i form af piller ikke effektivt som de naturlige fødevarekilder og i D-vitamins tilfælde: solen. Kroppen genkender ikke et vitamin nær så godt, når det kommer som et kosttilskud.
Når sollys rammer huden, danner huden selv D-vitamin, og kroppen har langt lettere ved at bruge det. Derfor er det vigtigt at være ude i solen, når lejlighed byder sig.
Cirka 20 minutters daglig soleksponering fra maj til september, lyder anbefalingen.

HUDEN HAR SELV ET D-VITAMINFILTER
Du kan kun få for meget D-vitamin, hvis du får vitaminet i form af kosttilskud. Det risikerer vi ikke ved at få D-vitamin fra kosten eller solen. For eksempel regulerer kroppen selv, hvor meget D-vitamin, den vil tage imod fra solen, ved at danne sit eget solfilter. Vi bliver brune i solen, og jo mørkere hudpigment, jo mindre D-vitamin danner vi i huden.

ER DET FARLIGT AT FÅ FOR MEGET?
D-vitamin er uundværligt, men pas alligevel på med at indtage store doser af vitaminet, da det kan være med til at øge dødeligheden. Forskere på Københavns Universitet har vist, at højt niveau af D-vitamin i blodet kan øge tendensen til blodpropper og slagtilfælde. For fostre og spædbørn kan tilførsel af D-vitamin i større mængder gennem længere tid være kritisk. Meget D-vitamin kan medføre symptomer som kvalme, opkastning og vægttab, men det hører til sjældenhederne.

VÆRD AT VIDE
Optagelsen af kalk kræver D-vitamin, for at kroppen optage kalk.
Da D-vitamin er fedtopløselig optages det naturligvis vigtigt at du tager dem til er måltid.

SKAL JEG BARE KØBE D-VITAMIN?
NEJ - Du er også meget velkommen til at spørge mig til råds.
Hvis du er i tvivl er det bedst at du får lavet en blodprøve og får det undersøgt.


De bedste hilsner
Birthe


Kommentarer

Populære indlæg fra denne blog

Så skete det - Min helt nye blog er oppe at kører

Få en stærkere og glad ryg. Øvelser med Pilatesbold er klar til dig hos Butterfly Fitness Aalborg

Fedtfattige juleopskrifter - Fra tung til sund julemad med kalorieberegning.