Indlæg

SUND & GLAD LIVSSTIL (kost, motion og mindset) TEMA 4

Billede
  Forandring og kontrol Sådan er det - sådan har det altid været. Ubevidst søger vi hele tiden efter mening og sammenhæng i vores oplevelser,  så vi kan sætte dem ind i en kasse - en såkaldt forståelsesramme.  Vi er på det ubevidste plan ikke glade for forandringer  - og foretrækker at leve i den tryghed, det giver at slå autopiloten til,  så vi kan befinde os indenfor de vante rammer, også selv om denne adfærd kan  medføre en tilstand af usikkerhed og ængstelse, som f.eks.: Rygeren, der får konstateret astma, men alligevel ikke kan stoppe Personer, der efter en blodprop ikke kan fravælge de uhensigtsmæssige spisevaner,  fordi trygheden i at flyve på autopilot er større end angsten for de ubehagelige gener og sygdomme. Øvelse Fold dine fingre. Læg mærke til om din venstre tommelfinger ligger over den højre - eller omvendt.  Uanset hvilken tommelfinger du lagde øverst, var det ikke noget, du tænkte nærmere over.  Du gjorde det af vane. Prøv så at gøre det omvendt - den tommelfinger, der

SUND & GLAD LIVSSTIL (kost, motion og mindset) TEMA 3

Billede
Livskæde.  Du blev en del af social netværk. Et netværk bestående af dine forældre, dine bedsteforældre og dine eventuelle søskende. Vær opmærksom på, hvordan dette netværk har skabt en kæde af beskeder og forventninger, som er vandret til dig gennem generationer. Denne kæde har afgjort meget af det, som indtil nu har været din livsbane. Leddene i din livskæde har du således ikke haft indflydelse på, men du har indflydelse på, hvad du gør nu og i fremtiden. Mange lader deres liv begrænse af deres livskæde.  Du behøver dog ikke bevidstløst at leve i overensstemmelse med denne kæde, du har arvet og har levet efter. Du kan vælge at ændre de enkelte led, og du kan aktivt og bevidst skabe nye led, og dermed give dig selv et par nye verdensbriller. En stor del af det vi lærer i vores liv, har vi lært de første syv år af barndommen, uden at vi har været bevidste om, hvad vi lærte. Vi har således lært at drage en sammenhæng mellem en række hændelser i en alder, hvor vi ikke var i stand til

SUND & GLAD LIVSSTIL (kost, motion og mindset) TEMA 2

Billede
Dit liv - indtil præcis dette øjeblik, er din fortid   Den måde du forstår og reagerer på, nu og i din fremtid, er baseret på din fortid og de erfaringer du har gjort dig. Hvis din forståelse og dine reaktioner gør dig godt, giver dig selvtillid og bidrager til din lykke, er der ingen grund til at ændre på noget, - du er på vej. Men hvis forståelsen og reaktionerne i dit liv gang på gang får dig til at havne i de samme problemstillinger, og får dig til at gentage de samme mønstre og fejl, så er det på tide, at du undersøger, hvad det er, du har lært af livet, og hvordan du lærte det.  Du oplever og forstår verden, du lever i udelukkende gennem de opfattelser, som du bevidst eller ubevidst skaber. Hvordan er du blevet den person, du er i dag? At vælge Du har altid mulighed for at vælge, hvordan du opfatter enhver begivenhed i dit liv, og du udøver denne valgmulighed i enhver sammenhæng, hver eneste dag i dit liv.  Uanset hvilken situation du er i , så vælger du at reagere, forstå og v

SUND & GLAD LIVSSTIL (kost, motion og mindset) TEMA 1

Billede
En livsstilsændring består af valg, ikke at vælge er også et valg, og de valg du træffer, må du lære at acceptere.  Når valgene føles rigtige, og opgaven lykkes, er det altid positivt, men når modsatte gør sig gældende, at valgene ikke trækker i det ønskede retning, så er det vigtigt, at du hurtigt erkender, at der er behov for en justering - og dernæst foretager en handling.  En hurtig justering kan rette kursen op, og den erfaring/læring/viden du har fået, kan føre dig til målet og den ønskede livsstilsændring. Med andre ord falder du i vandet, så kom op inden du drukner. Formålet med denne blog er at give dig redskaber, som kan inspirere og motivere dig til at gennemføre og fastholde den livsstilsændring, du har valgt.  Så følg med hver uge får du nye tips til din sunde livsstil.  Find mere inspiration på Facebook Butterfly Fitness Aalborg og i næste indslag her på bloggen.

Hvorfor hjælper det kunstige Aspartam dig ikke med at blive slank?

Billede
Sådan ser det ud til, at det kunstige Aspartam gør dig FED! Aspartam er 200 gange sødere end sukker! Folk indtager ”light”-produkter og -drikkevarer, der indeholder Aspartam og andre kunstige sødestoffer, i et forsøg på at tabe sig. Forskning viser dog noget andet, for Aspartam forårsager faktisk vægtøgning i stedet. Ny forskning forklarer, hvorfor Aspartam forsager denne vægtøgning. Forskningsforsøgets leder, læge Richard Hodin, fra The MGH Department of Surgery, har i en pressemeddelelse udtalt: “Vi har opdaget, at Aspartam blokerer et tarmenzym med navnet Intestinal Alkaline Phospahatase (IAP), som vi tidligere har vist kan forhindre overvægt, sukkersyge og metabolisk syndrom; så vi antager, at Aspartam ikke virker slankende, da det, selvom det erstatter sukker, blokerer for de gavnlige aspekter ved IAP.” Imidlertid er der stadig millioner af mennesker verden over, der indtager light-produkter indeholdende Aspartam i håbet om, at det vil hjælpe dem til at tabe sig. Men kig på

Sult er ikke løsningen! #4 fra Butterfly Fitness Aalborg

Billede
Sult er ikke løsningen! Det er vigtigt, at du ikke ignorerer, når du begynder at mærke sult. Et stabilt blodsukker medvirker, at du ikke spiser for meget eller det forkerte. Du må altså ikke gå og være sulten. Sigt derfor efter at spis 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider hver dag. Lyt altid til din krop – føler du sult? Så tag en snack! En af de største faldgrupper ved et vægttab er, hvis man går og er sulten. Det er vigtigt, at hvert måltid gør en mæt, og hvis man føler sult mellem måltiderne, så grip fat i en snack. Det er selvfølgelig vigtigt, at man vælger en sund snack, så det giver maven noget at arbejde med. Her er et par ideer til nogle små mellemmåltider, du altid kan benytte dig af: 🍉 5-10 mandler 🍉 1 æble 🍉 Blåbær, jordbær eller andre bær 🍉 Gnavegrønt (gulerødder, agurk, asparges) Skræl nogle gulerødder, klargør lidt broccoli, blomkål, radiser eller hvad du bedst kan lide, og stil det i køleskabet. Så er det nemt ikke at falde i, når et sundt alternativ er kla

Sundhedstips Husk at drik vand #3 fra Butterfly Fitness Aalborg

Billede
Husk at drikke vand! Ja, ja… Vi ved det jo alle godt. Men hvorfor er det egentligt vigtigt, at vi drikker vand? For det første så består kroppen af 60% vand. Derfor giver det god mening, at vi har brug for væske i løbet af dagen. For det andet så påvirker vand dit vægttab, eftersom vand er med til at mindske appetitten. Derfor kan det være en god idé, at gøre det til en vane at drikke et glas vand inden hvert måltid eller at drikke et glas vand, når man føler sig sulten. Hvis ikke de første 2 grunde til, hvorfor det er vigtigt at drikke vand var nok, får du lige 7 andre gode grunde: 💧Vand modvirker træthed 💧Vand skyller affaldstoffer ud 💧Vand gør dig mindre oppustet 💧Vand hjælper mod hovedpine 💧Vand styrker dit immunforsvar 💧Vand sænker blodtrykket 💧Vand er godt for din hud Det anbefales, at man drikker 2 liter væske om dagen. Men rigtig mange mennesker får simpelthen ikke drukket nok vand, men drikker sort kaffe eller the i løbet af dagen…. Tænk lige over det – gør du? H